Webdesign

Bár maga a webdesign erősen szubjektív terület, hiszen mindenkinek más az ízlése, de találhatóak benne olyan objektív pontok is amelyek biztos támpontot nyújthatnak megítélésében.

Ezek, az általános esztétikai szabályok betartása, aktuális trendek követése, a tartalmat kiszolgáló, jól konvertáló kialakítás.

A tervezés első fázisa minden esetben az igények felmérése. Ebben a szakaszban, már célravezető, ha nem is teljesen végleges formájában, de megközelítőleg, majdnem végleges formában rendelkezünk azokkal a tartalmakkal, melyeket majd közzé szeretnénk tenni a honlapunkon.

Az elkészült tervek akkor fogják csak maximálisan kiszolgálni az adott tartalmat, akkor fognak tökéletesen együttműködni velük, ha már tervezéskor tisztában vagyunk annak paramétereivel. Ennek hiányában, csak olyan oldal tervezhető, amely a legtöbb tartalom típus esetében megállja a helyét, így viszont egy sablonos honlap lehet a végeredmény. Sokkal látványosabb eredmény érhető el, ha a kész tartalomra szabjuk a weboldalt.

Egy új webdesign-t mindig az UX tervezés és a keresőoptimalizálás szempontjait figyelembe véve készítek el.

Amennyiben összetettebb oldalról van szó, a következő lépés a “drótváz” elkészítés, amely tulajdonképen egy kézzel, vagy akár számítógépen készített rajz, melyen megtervezzük a leendő honlapunk oldalait, és azokon megjelenő tartalmak, elemek elrendezését.

Ez a terv – ha számítógépen készül el – méretarányos, hogy látható legyen az egyes elemek egymáshoz viszonyított mérete, a rendelkezésünkre álló helyek kihasználhatósága. Színeket, grafikai elemeket még nem tartalmaz.

Ezután megkérem a megrendelőt, hogy mondja el elképzeléseit. Mutasson olyan honlapokat amelyek tetszenek neki, és jelölje meg azokat a pontokat rajtuk, amelyek megfogták őt. Ennek a célja természetesen nem az, hogy az adott honlapokat lemásoljuk, hanem hogy kapjunk egy irányvonalat az ügyfél ízlését, és elképeléseit tekintve. Természetesen amennyiben ezek rosszul használhatóak, esetleg nem szolgálnák céljait, arra felhívom a figyelmét.

Amennyiben nincs elképzelése az ügyfélnek, én keresek lehetséges irányvonalakat akár a konkurencia elemzésével.

A következő lépés az így összegyűjtött információk alapján, a grafikai tervezés. Első lépésben egy vagy két oldalt tervezek meg. Ezek általában a honlap főoldala, és egy jellemző aloldala. Ezeknek az oldalaknak elkészül a mobilos nézete is, vagyis minden honlapnak megtervezem a mobilos megjelenését is. Az előzőeket figyelembe véve, a grafikai tervezésnél nálam már, a mobile first szemlélet érvényesül, vagyis a mobilos megjelenést helyezem előtérbe, tekintve, hogy manapság a látogatók többsége ilyen eszközökről érkezik. A tervet az ügyfél véleményezi és – ha igény merülne fel rá – kérései alapján addig csiszolgatjuk, míg maximálisan el nem nyeri a tetszését. Miután eljutottunk a végső design tervhez, elkészül az összes aloldal típus grafikai terve. A végeredmény, photoshop grafikai file (PSD), mely alapján a sitebuilder át tudja ültetni az elkészült terveket a böngészők által közvetlenül megjeleníthető HTML formátumba.