UX tervezés

Manapság egyre többen tudják már mit takar ez bűvösen hangzó rövidítés. A UX, azaz user experience (felhasználói élmény) napjainkban sokkal fontosabb lett és nem csak az interneten, hanem az élet minden területén.

A UX mindig csapatmunka, tevékenyen részt kell vennie benne az ügyfélnek is, hiszen sok kérdésre a legjobb választ ő tudja adni. De mielőtt még jobban belemennénk azok számára akik, még esetleg nem rendelkeznek kellő információkkal, egy egyszerű példán keresztül mutatom be, mi is a UX pontosan.

A UX illusztrációja

A fenti képen két szék látható. A baloldali a világ legergonomikusabb székének lett kikiáltva. Rendkívül kényelmes és egészséges tartást biztosít, melyben még órák múlva sem fárad el a hát. A jobboldali széket, a világ legszebb székének választották. Megmunkálása és kialakítása már-már a műtárgyak szintjére emeli.

A kérdés az melyik a jobb szék, a kettő közül?

Ha ezt a kérdést feltesszük, a legtöbb ember választ is tud adni rá, megindokolva választását. Pedig a válasz egyáltalán nem egyértelmű. Ezzel szemben a UX személet, ahelyett, hogy azonnal választ adna, először kérdéseket tesz fel:

Mire, hol, milyen körülmények között és kik fogják használni?

Ha egy irodába keresük széket, ahol napi 8-10 órákat ülnek benne egyértelműen a baloldali szék az ideális választás. Ha egy elegáns üzletbe keresünk széket, ahol maximum percekig ülnek benne az emberek, -esetleg még ösztönözni is akarjuk őket arra, hogy csak a szükséges időt töltsék nálunk – akkor a jobboldali a tökéletes választás.

A UX tervező tehát először az adott termék felhasználási körülményeit, céljait vizsgálja és ezeket a célokat a legjobban kiszolgáló megoldásokat keres, melyeket a következő lépésekkel érhetjük el.

Perszónák

Határozzuk meg azokat a személyeket akiknek a szolgáltatásunkat, termékeinket kínálni fogjuk. Vegyük sorra jellemzőiket, céljaikat, lehetséges problémáikat. Vizsgáljuk meg, hogy az egyes perszónákat mi motiválja, mely dolgok korlátozzák, milyen körülmények között használják termékünket.

A fentieket kicsit emészthetőbbé téve példaként hoznék egy mobiltelefonnal kapcsolatos webshopot.

Az első perszónánk egy fiatal 18 éves férfi. Nála valószínűleg egyik lehetséges probléma anyagi, a motivációja az újabb technológiák birtoklása, és nagy eséllyel mobiltelefonon használja a webshopunkat akár egy pláza kávézójában ülve.

A második perszónánk egy 60 körüli nő, akinél lehetséges probléma az elesettség az internet világában, nehezen kezeli a websopokat és nehezen fog telefont is választani, mert korlátozottak a technikai ismeretei is. A motivációja lehet egy tönkrement, régi telefon pótlása vagy akár ajándékvásárlás is. Webshopunkat inkább asztalgépen, laptopon használja, esetleg tableten.

1-es perszóna fájdalompontjának lehetséges megoldása: számítsuk be régi mobiltelefonját, esetleg adjunk neki segítséget, vagy tanácsot annak értékesítésére.

2-es perszóna fájdalompontjainak feloldása: Nagyon érthető és egyszerű leírást adjunk a telefonokhoz, biztosítsunk akár személyes tanácsadást. A honlapnak egyszerűnek, könnyen kezelhetőnek kell lennie, kerüljünk a szakzsargont.

User journey

A user journey

Tervezzük meg a felhasználói útvonalat/útvonalakat. Rajzoljuk le egy térképen, hogy a felhasználóink milyen útvonalakat járnak be a honlapunkon a konverzióhoz. Határozzuk meg az egyes állomásokat, társítsunk hozzá olyan gondolatokat és érzelmeket, melyeket látogatóink gondolhatnak/érezhetnek. Azonosítsuk be ezek közül a problémás pontokat, és keressünk megoldást azok kiküszöbölésére.

Konkurencia elemzés

Nem nekünk kell feltalálni a spanyolviaszt, és ne pazaroljuk az időnket olyan dolgok feltalálására melyet mások már kitaláltak. Vizsgáljuk meg a konkurenciánkat. Keressük meg az erősségeit. Nézzük meg, hogy a user journey tervezés során feltárt problémákat mások, milyen módon küszöbölik ki. Ha találunk egy általános, elterjedt megoldást egy adott problémára, már csak amiatt is érdemes megfontolni annak alkalmazását, mert a felhasználók jól ismerik, természetes számukra, így nem kell azt “megtanulniuk” megismerniük. Nem kell forradalmian új megoldásokat keresnünk, mert azok mindig több veszélyt hordoznak magukba, ehhez viszont elengedhetetlen, hogy felismerjük a jó megoldásokat amiben segít nekünk:

A tesztelés

A puding próbája az evés, ahogy szokták mondani. Egy honlap teljesítményéről, kialakításáról a legpontosabb eredményt a felhasználói tesztek adják. A teszteket lefolytathatjuk, személyesen, de akár interneten keresztül is. A teszt lehet irányított, mikor általunk felkért személyeket kérünk meg, hogy végezzenek el bizonyos műveleteket a honlapunkon majd értékeljék, mondják el véleményüket, vagy szimpla A/B teszt is melyeket analitikai eszközökkel megtámogatva értékelhetünk ki.

A legpontosabb eredményt mindig a személyes tesztek adják, ahol mind a tesztelő, mind az UX szakértő ugyanott tartózkodik, így olyan információk is a tudomásunkra juthatnak, melyeket egy online teszt esetén nem kapunk meg.

A személyes teszt tűnik ugyanakkor a legköltségesebb megoldásnak, hiszen tesztelőket kell bevonnunk díjazás fejében, ugyanakkor ez nem feltétlenül igaz, ha a tesztelők szerepét, kollégák, barátok, rokonok, ismerősök veszik át.

A tesztelést költségcsökkentés szempontjából célszerű drótvázon, vagy csak honlap vázlaton, de akár papíron elvégezni, nem a végleges honlapon. Ezekben az esetekben, kevésbé vonják el a tesztelő figyelmét azok a színek és formák, amelyeket a webdesign tartalmaz.

Eredmények kiértékelése

Az éles üzem során beérkező adatokat elemezve, újabb módosításokat hajtunk végre a honlapon növelve annak hatékonyságát és a konverziót, hiszen egy sokkal nagyobb felhasználói kör, nagyobb pontosságú adatokat tud szolgáltatni nekünk az analitikai eszközök megfelelő használatával.